Bloons på fritids

Bild

Ett av spelen som barnen spelar på iPad på fritids, Bloons, har blivit så populärt att det leder till följdlekar, diskussioner och skapande.

Några barn har sedan tidigt i höstas suttit och diskuterat och ritat upp en bana där de har placerat ut olika maskiner för att hjälpa aporna i spelet att skjuta sönder ballongerna.

Vi i personalen har hela tiden varit imponerade över detaljerna och samarbetet mellan barnen men först i förra veckan insåg vi hur otroligt häftigt det här egentligen är. Vi hade då kopierat upp teckningen på två A3 papper och satt upp den färdiga affischen i korridoren utanför fritids och vi märkte med en gång att det blev samlingar vid affischen. De som stannade upp och lyssnade kunde höra hur barnen diskuterade uppgraderingar, gjorde resultanalyser och spårade vad som skett fram till det ”screen- shot” som barnen har försökt återge i sitt konstverk.

Känslan att höra hur de argumenterar, förklarar och lyfter varandras förståelse med ord och begrepp de hanterar till fullo är ren och skär lycka för oss pedagoger.

Att vi sedan insåg att vi kunde betydligt mindre om alla detaljer än vad vi någonsin kunnat ana var en annan konsekvens. Nu har vi därför påbörjat det digra arbetet med att göra någon form av dictonary för alla oss lekmän. Förutom att kunna visa upp hur mycket barnen har lärt sig när de ”bara” har spelat så är det kul för dem att få lära oss vuxna saker då och då. Och här dominerar de. Totalt.



Lämna en kommentar